ANNA AARON

Publisert 31.05.2016

I ANNA AARON får vi på SÅ muligheten til å stifte bekjentskap med en fascinerende sveitsisk artist.Hennes gripende debut, Dogs In Spirit, tok lytterne med til et jordisk, men mytisk bebodd landskap og utforsket de mørkere sidene ved den menneskelige tilværelse. To og et halvt år senere kom Aaron tilbake med albumet NEURO. Fra støv, steiner, engler og drager, rettet hun på NEURO fokuset mot det ytre rom. Dette ble ikke bare en tematisk vending for Aaron, hun beveget seg også over ielektronikasjangeren. 

Med seg på ferden hadde hun den London-baserte produsenten David Kosten (Bat For Lashes,Everything Everything), samt Ben Christophers (kjent fra soloprosjektet med samme navn, og for å hajobbet med Bat for Lashes) og trommeslager Jason Cooper (The Cure). Kosten brakte med letthet de organiske elementene fra Aarons lydbilde (en bluesaktig understruktur, lyden av banking i treverk)inn i et univers skapt av trommemaskiner med synth-vegger. Resultatet er en vandring gjennom det moderne menneskes hjemsøkte datalabyrint. Det er skinnende, sjarmerende, dystert og bråkete, og på alle måter en spennende reise. 

“La pop belle, rebelle, maligne et déchirante d’une Suissesse cérébrale” (Les Inrockuptibles) 

(“Vakker, rebelsk, ond og hjerteskjærende pop fra talentfull sveitser”)


Via ANNA AARON, amazing music from Switzerland finds its way to Norway. Two and a half years afterher album Dogs In Spirit, the gripping debut that retreated into a terrestrial, mythically inhabited landscape in order to explore the darker chasms of the human psyche, Anna Aaron returned with the album NEURO. 

Emerging from a world of dust, stones, angels and dragons, Aaron has gathered her forces for a take-off into new territory, her creative focus directed towards imageries of outer space. Not only the thematic shift, but also a first venturing into the realm of electronic music, was already evident on the first demos for the album, which were sent to London-based producer David Kosten (Bat For Lashes, Everything Everything) and convinced him immediately. Ben Christophers (known for his solo project and work with Bat For Lashes) and drummer Jason Cooper (The Cure) also joined the team.Incorporating the more organic elements of Anna’s sound – the bluesy substructure, her habit of knocking on woody surfaces to create rhythmic patterns – into a universe of drum machines and synthesizer walls might seem like a challenge. Producer David Kosten manages this with baffling effortlessness: From the shimmering grace of the opener CASE to the irresistibly charming groove of SUTEKINA, the grim gallop of NEUROHUNGER and the dazzling noise of TOTEMHEART, the result is a journey through the haunted computer-labyrinth of modern man, thrilling in its every facet. 

“La pop belle, rebelle, maligne et déchirante d’une Suissesse cérébrale” (Les Inrockuptibles) 

(“Beautiful, rebellious, malignant and heart-breaking pop from a Swiss talent”)